Курчата і BigData: розумні технології доведуть до прилавка

В Україні щомісяця відкривається чимало торгових точок. Чимало і закривається. Деякі не отримують бажаний обсяг виручки, інші втрачають клієнтів, а дехто знімає вершки від вдало обраного місця розташування.

Ще декілька років тому про справжні причини проблем з роздрібною торгівлею можна було лишень висувати гіпотези. Зараз же, завдяки широкому проникненню мобільних телефонів та аналізу «великих даних» — big data, бізнес може отримувати конкретну інформацію, яка допомагає йому зрозуміти що, де, в яких обсягах потрібно покупцеві, і ким є цей покупець. Не тільки в сухій статистиці, але і в динаміці: тут на допомогу приходить геоаналітика.

Простіше кажучи, це продукт роботи спеціальних програм, який збирає і аналізує прив’язані до простору дані про ринки і покупців. Це допомагає підприємствам змінювати як свою тактику, так і стратегію при роботі в роздрібній торгівлі. Наприклад, порівняти кілька потенційних точок для відкриття нового магазину. Геоаналітика покаже, який трафік людей в одному і в іншому місці, о котрій годині тощо. Відповідно, менеджмент зможе прийняти зважене рішення.

Цей тренд вже давно популярний на заході. Американський фастфуд Wendy’s і кав’ярні Starbucks кілька років використовують геодані при пошуку нових локацій. Bank of America вихваляється тим, що прибуток збільшився завдяки просторовому аналізу. Супермаркети Walmart і зовсім назвали геоаналітику основою розвитку роздрібної мережі в найближчі роки: йдеться не тільки про нові місця, а й про максимально зручну логістику. Цю ж хвилю підхопили бізнеси в Європі, Японії, Австралії, Сингапурі, Тайвані.

В Україні бізнес теж використовує такі «розумні» інструменти. Продукти big data вже кілька років пропонує підприємцям телекомоператор Vodafone Україна. Їх розробки вже зарекомендували себе на ринку і перевірені практикою низки великих компаній. Один з найцікавіших кейсів його використання — співпраця Vodafone і великого агрохолдингу МХП, відомого своєю продукцією під брендом «Наша Ряба».

Курка на крилах геоданих

«Завданням проєкту був пошук місць, де наші клієнти потенційно можуть купувати нашу продукцію. Або навпаки: якщо наші партнери планували десь розмістити магазин, вивчали карту переміщень і відмовлялися від точки, якщо трафік був недостатнім», — стисло пояснює суть Костянтин Вербато, керівник напрямку впровадження проєктів з діджиталізаціі в комерції та маркетингу агрохолдингу МХП.

Спільно МХП і Vodafone, використовуючи великі дані оператора, склали певний «профіль користувача», який згодом і застосовувався для оцінки тієї чи іншої локації. Портрет клієнта і геоаналітика була створена для низки міст, розповіли в Vodafone, серед них — Краматорськ, Бахмут і Миколаїв.

«В результаті ми надіслали клієнту таблицю з масивом даних і карту. За допомогою даних по користувачах з портрета клієнта, бізнес за допомогою налаштованих фільтрів може проаналізувати, в яких квадратах на мапі зосереджена їхня основна цільова аудиторія і де ще не представлені магазини «Наша Ряба», — каже Андрій Федоров, начальник департаменту бізнес-ринку Vodafone.

Крім того, додає Вербато, карта знадобилася для того, щоб зрозуміти, чи в «правильних» місцях розташовані існуючі точки, в яких місцях варто розмістити нові. Авжеж, вся big data знеособлена і анонімна, мовиться тільки про аналіз тенденцій і переміщення потенційних покупців.

У МХП зазначають, що інвестиції в геоаналітику «відбиваються» практично миттєво. Так, стверджує Вербато, відмова від відкриття навіть однієї точки в потенційно неналежному місці відразу окупає створення карти. «Ми не зазнали збитків, які очікували і могли зазнати їх даремно. Карта показала, що цього робити не потрібно, і краще пошукати іншу локацію, тож вигода була відразу отримана», — стверджує він.

Просторовий аналіз як двигун бізнесу

Фахівець з діджиталізаціі зазначає, що такий проєкт не є унікальним: в Україні геоаналітику використовують деякі банки і окремі великі ритейлери. «Власне продукт виник у мобільних операторів, які і пропонують його для бізнесу. Ми просто взяли його і ефективно застосували», — додає менеджер агрохолдингу.

Серед переваг використання просторового аналізу Вербато називає економічні ефекти. «Правильне» відкриття торгової точки, пояснює він, це і збільшення середнього чека, і зростання продажів, і підвищення впізнаваності бренда, і лояльності до нього. «Якщо правильно відкрити точку, це дає тільки переваги, а в неправильному місці — тільки недоліки. Середній чек середнім чеком, але лояльність і правильне позиціонування є не менш важливими аспекатими», — посміхаючись, каже він.

Він не виключає і перспектив подальшого використання наданої оператором big data. Вербато називає різні моделі такої співпраці, аж до інформування клієнтів про конкретні акції в конкретних місцях. «Таким чином людина зможе купити якісну продукцію за розумні гроші, а не весь час ходити в одну точку і питати, коли ж будуть знижки», — наводить приклад фахівець. Ще одна можливість: визначати щасливі години, коли високий трафік потенційних покупців, і можна зробити максимальну знижку.

Геоаналітика дійсно допомагає створювати розумні рішення для програм лояльності. Наприклад, додаток, який надішле персоніфіковану інформацію про знижки та спецпропозиції клієнтові, що виявляється в заданому радіусі від магазину. Аналогічну модель впровадили кав’ярні Starbucks, після чого відзвітували про збільшення конверсії в кілька разів. У Vodafone, втім, запевняють: big data-сервіси доступні не тільки великим компаніям масштабу Starbucks в США або МХП в Україні, а й невеликим бізнесам.

Таким чином, дані геоаналітики надають бізнесу широкий масив даних для аналізу з прив’язкою до місця, зокрема про споживачів, об’єкти нерухомості, трафік, продажі. Традиційна аналітика щодо цього відстає, оскільки їй бракує потрібної наочності та зрозумілості надання даних. Геоаналітичні проєкти здатні будувати кластерні і «теплові» карти, тематичні та маршрутні схеми, або ж KML-візуалізації для онлайн-карт. Зібрані дані, втім, не обов’язково подавати у вигляді карт: отримана інформація легко піддається і «традиційній» аналітиці, як і поданням у вигляді таблиць, графіків чи діаграм.

На підставі отриманих «інсайтів» менеджмент може приймати більш зважені операційні та стратегічні рішення. Наприклад, вони можуть стосуватися питань регіонального управління та планування, розробки автоматичних планів постачань, отримання фідбеку від споживачів і надання для них унікальних, визначених за локацією пропозицій.

Отже, геоаналітика — це насамперед відповідь на питання «де?». Адже він є важливим як для великого, так і малого бізнесу, який хоче усвідомити, де і як працює їхній бізнес, і куди він може зростати територіально. Як зарубіжні, так і українські кейси показують — ця технологія вже зараз скорочує можливі фінансові втрати, має реальну вигоду для бізнесу та постійно вдосконалюється. Вибір лишається за підприємцем: і далі ризиковано грати наосліп або крокувати в ногу з часом, покладаючись на спокійну впевненість big data.

Джерело: nv.ua

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *